Sidor

lördag 14 februari 2015

PREMIÄRDAGS: TOUR DU CENTRE VAR

Nu har säsong 2015 och mitt första år utomlands äntligen tagit fart. Vädret visade sig dock inte från sin bästa sida. 7-10 grader och stundtals, framför allt i slutet ösregn. Kl 14 gick starten i den lilla staden Brignoles och vi skulle köra 2 mil lätt utför till en varvbana på ca 12 km som innehöll lite mer kuperad terräng. Hela kalaset avslutades med 2 mil slakmota hem med målgång i Brignoles. Jag mf fick uppdraget att försöka sitta med i utbrytningar då spurten inte vår starka sida. Emil och Matteo Draperi agerade "capitani". Jag hade ganska stora problem att ta mig fram till absoluta tät 90% av loppet. Mycket smala vägar tillsammans med ca 150 startande bidrog. Redan efter ca 15 km lyckas dock Emil gå med i dagens utrbytning. Skönt.

Jag försöker bekanta mig med klungan och banan de första varven. Behövde inte direkt gräva djupt för att gå med i backarna, men det kändes inte sådär strålande till en början. Med ca 5 mil kvar börjar vi ta in på Emil o co. Försöker väl sitta med hyfsat högt upp, går sådär. Jag missbedömer även varven då jag glömde Garmin-datorn hemma. När jag var påväg hem ringde klockan för härliga 12 km extra. I foten av den kanske hårdaste knlölen på varvet hämtar vi in utbrytningen. Det blir lite hårdkörning i backen och även utför. Ser hur klungan spricker av på mitten utför men satt tydligen med tillräckligt högt för att slippa jaga. Vi var 4 från laget i den främre delen. Kort efter utförskörningen kommer ca 5 teambilar ink en del av klungan tillbaka och vi är nu ca 60 kvar. Med 20 km kvar sitter jag topp 10 med Matteo och livet känns lite enklare för ett ögonblick. Då folk tröttnat har det öppnat upp ytor längre fram. Sista 2 milen hem till Brignoles använder jag benen så mycket som möjligt för att ligga långt fram. Känner hur det biter ganska bra. Inte konstigt då jag misslyckats så katastrofalt med mitt jobb första delen av loppet och därför kunnat spara en hel del. Med 10 km kvar sitter jag fortsatt hyfsat högt och regnet öser fullkomligt. Ser inte mycket framåt men tänker på alla mina timmar i snö hemma i Sverige och behåller självförtroendet. Nu börjar det tätna framme i leden och den ena galningen efter den andra ska pressa sig förbi på utsidan. Tre cyklister lyckas gå iväg. Vi passerar "Flamme rouge" (1 km kvar) men tyvärr stannar klungan av en aning just här. Tycker att jag tappar en hel del placeringar. Sista höger svängen och vi har nu 500 meter kvar ser att täten inte är allt för långt borta. Velar om vilken sida jag ska välja och chansar på höger. Tyvärr möts jag enbart av en mur av tröttingar som i min värld "blockerar" upploppet. Får sluta trampa ex antal gånger. Får med 200 meter hyfsat fritt spelrum och kör järnet. Passerar cyklister hela vägen in och kniper 18:e platsen med ett par cm. Direkt efter målgång är jag dock allt annat än nöjd. Blev mycket förvånad när jag såg min placering. Känns kul att kunna ligga högt upp när det betyder som mest men det hade varit kul att följa planen. Matteo knep 4e plats och Emil som 9a. Tiden efter målgång bestod av misärombyte i bilen/ute. Tillslut kom vi i alla fall hem och nu är vi duschade och ätna.

Jag bor i klubbhuset till mitten på nästa vecka. L'escarene har hittills inte bjudit tillbaka men vi hoppas på bättring gällande vädret till nästa veckas etapplopp med start på måndag. Imorgon väntar en lugnare dag. Skönt att vänta ut regnet. Nästa vecka tar vi nya tag. Mera backar, mer allt. Det gillar jag.

Bouna serata, a presto da L'escarene.

Bilder kommer eventuellt senare.
                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar