Sidor

måndag 16 februari 2015

Boucles du Haut Var etapp 1




En massa jobb till ingen nytta på grund av ett litet (stort) misstag. Så kan man sammanfatta dagen. 130 km skulle köras. 3 x 40 km + 10 km transport till varvet. Vädret? Kanon. 15 grader sol till slut. För att inte göra misstaget att bli sittande utan jobb idag var det bara attacker som gällde. Vi ville spara Emil till en ev spurt likt gårdagen. Att sitta höst upp och gå i utbrytning första varvet var otroligt mycket lättare sagt än gjort idag. Fruktansvärt stressigt första 10 km med hyfsat hög fart men framför allt mycket cyklister på liten yta. Det är så det kan bli ibland när över 100 cyklister med +-3% i kapacitetsskillnad vill exakt samma sak samtidigt. Jag var ganska långt ifrån täten de första kilometerna. Ingen jättekrävande start rent fysiskt. Var feg.

Efter 10 km passerar vi mål för första gången. Målgången bestod av en "bilbred" liten gata i svagt motlut med lite pavé samt farthinder här och där. Som om inte det vore nog en flaskhals halvvägs upp. Just den flaskhalsen fick en stor betydelse i dagens lopp. Mitt i flaskhalsen sker ett liten krasch med endast en cyklist inblandad. Det får dock cyklisterna bakom att tvingas bromsa in kraftigt. Just i detta tillfälle stöter täten i backen och de 30 första får 50 meter ganska snabbt på övriga. Inga konstigheter då sådant sker till som tät i vår sport. Över krönet är jakten igång och 500 meter senare är luckan "endast" ca 200 meter. Mirakulöst nog sitter ALLA UC Monacocyklister utom vår fransman Lucas bakom kraschen. Jag vet att det är bland annat mitt ansvar att täppa luckan åt Matteo samt Emil. Jag tar mig fram till tät och går med i ett misslyckat bryggförsök. Det stannar av. Jag har is i magen. Avvaktar i 30 sek. Inget händer. Luckan växer. Inte bra.

1 km senare får jag med flera stå vårt kast. Upp i tät och köra järnet. Problemet är att framför har det tagit hus i helvete. Vi tappar snabbt tid trots maxinsats från mig och ett par andra. Efter en stund får jag hjälp av Andrea Cismondi i laget och vi två turas om att hålla fart i typ en kvart. (Tiden det tog för mig att bli alldeles för trött). Andra lag börjar också jobba och vi håller en rätt hygglig fart. Dock ej tillräckligt. Över en minut upp vid varvning. Efter att ha lidit något fruktansvärt återhämtar jag mig något och varvar någon förning i backe med att följa någon attack. Känner mig rätt kokt. Det bildas några konstellationer men inget går iväg. Drygt. Strax före första varvning kommer vi ikapp halva utbrytningen. Lucas satt tyvärr med där. Ridå. Ingen från laget i tät och 14 monster som kör lagtempo framför.

In på sista varvet försöker jag bara överleva och spara mig något till morgondagen. Vi kör lite på halvfart och efter en livsfarlig final går vi i mål efter ca 3h. Jag in på 55:e plats. Emil körde in som 28:a. Riktigt dumt att spela kall med facit i hand. Det gäller att vara på tå här nere. Får inte ske igen.

Imorgon är målet att bli så lite avhängd som möjligt. Kungaetappen väntar imorgon. Ett par stigningar på över 4 km med 6% väntar plus en slakmota på 8 km. Kan bli jobbigt. Siktar väl på topp 20 och/eller att göra ett bra jobb. Jobba gjorde jag faktiskt idag också. 280 watt i normaliserad effekt. Toppar man det imorgon?      

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar