Sidor

onsdag 18 februari 2015

Bara en sak som fattas

Boucle du Haut-Var etapp 3. Såhär nöjd var jag väl innan loppet.


2 x 50 km + 20 km var dagens utmaning. Kuperad rullande fin bana. Vi öppnade som vanligt ganska hårt. hamnade en bit ner i fållan och fick känna på gummibandseffekt de första 20 min. Ganska jobbigt faktiskt. Tack och lov var benen tillbaka idag efter gårdagens fria fall. Vatten gjorde susen.

Tyvärr hann jag bara ca 20 min av etappen innan problemen började uppenbara sig. I den lilla kantvinden som var skulle ville jag utnyttja de bristfälliga kunskaperna om denna konstform bland mina konkurrenter. Det öppnade sig en fin gata till vänster i det annars hopplöst kompakta franska elitfältet. Passade på att rulla en hel del och avancerade från min ganska miserabla position. När jag kommer fram en bit ska jag klämma mig förbi en åkare på utsidan då vägen tyvärr tar slut och en vass stenkant istället dyker upp. Smäller bakdäcket rätt rejält...

Upp med handen. Inte bromsa. Slappna av. Vi får till en hyfsat snabbt byte och jag kommer iväg. Lång raka framför mig, klungan har 30 sek. In bakom bilen, gasa på. Vi hinner få upp en helvetes fart innan 3-4 serpentiner uppenbarar sig. Den första går fint men i den andra smäller bakdäcket igen. Dubbelpunkan är ett faktum. Samma procedur igen. In bakom bilen och upp i fart. All out. Över backar i 50 blås. Vi kommer in i ett ganska lättåkt parti och går upp i 80 km/h. Efter 15 min raketkörning når vi karavanen. Jag försöker hålla lugnet, ta det lugnt. En bil i taget. Vi når ett betydligt mer tekniskt parti av banan med kuperad terräng. Jag får slita på en del i det här skedet. Tappar några bilar och tar några. 500 watt i den backen. 400 i den andra. Syra, illamående osv.

Efter 40 km kan jag faktiskt se klungan. Lite senare ser jag min chans. klungan går in i en liten brant 30 sek knäppa framför mig. Jag tar fart och satsar rätt friskt. Tar 5 bilar i stöten och maxar satan i backen. Väl på krönet har jag bara 10 talet meter upp men ser till min fasa att backjäveln fortsätter!

Panik. Kommer in på sista hjul och just då dras klungan ut av Pro Immo racing team. Hoppas. Hoppas. "Må de jävlarna avvakta snart". Önskningen uppfylldes inte. Däremot börjar de attackera lite. Jag får vika ner mig efter bara några minuter tillbaka i täten. Suck...

Solen sken och jag fick även sällskap till målområdet så jag ska inte klaga. Passade på att träna lite. Benen kändes helt okej. Så det var ju kul..

Närmast väntar vila. Ska bli skönt. Måste hitta tillbaka på banan till nästa vecka. Ska försöka tänka positivt.

Bouna serata.      





               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar