Sidor

fredag 12 juli 2013

Etapp 5 U6 stabilt

Idag har vi kört 129 km över en kulle 4 ggr. Att det fortfarande är över 100 kvar i tävlingen gjorde det första varvet lite nervöst. Mycket småvägar idag. Men jag satt hyfsat tryggt och tempot var väl inte jättehögt. Jag körde samma taktik som på Hökensås och tog det lugnt de första 2 varven för att sedan bomba lite i slutet för att försöka ge mig mer tid till morgondagens tempo.

Andra gången över kullen får vi stanna. Ingen förstår något tills kommissarien kommer ut och förklarar att vi är påväg ikapp elit-klungan. - Jaha, det var ju kul. Men varför blir då vi stoppade? Vad jag vet ska de som kör fortast ha företräde och inte tvärtom...

Efter stoppet på typ över 5 min kom vi igång igen. In på 3:e varvet var tempot rätt lågt i backen och jag kom inte fram då det tjocknade rätt mycket. Men precis i slutet av backen kommer jag fram och just då attackerar en norrman som jag hänger på. Vi får 3 till med oss som ansluter, och efter 5 min är vi typ för många. Vi håller ändå bra fart trots den stora utbrytningen. Tyvärr går klungan stenhårt efter backen och kan fånga in oss ganska snabbt.

In på 4:e och sista varvet är klungan nere på ca 50 st. Ingen utbrytning fick något större utrymme idag. Innan backen passar några (längre ner i totalen) på att sticka iväg. De får en liten lucka då klungan inte går superfort här. In i backen är tempot lågt som fan. Ingen vågar köra från botten. Om jag fick välja skulle jag haft en stark hjälpryttare som kunde mata järnet redan från botten här. Det hade tröttat ut folk. Istället sitter jag nu i täten och väntar på sista branten. Väl inne i branten är det Jonas Abrahamsen från Grenland som hinner först. Jag går med men det är inte helt bekvämt tempo. Efter 10 sek blir vi båda kontrade av Lucas Eriksson och här är det riktigt jäkla hårt. Jag och Abrahamsen hjälps åt på krönet och får hela klungan på hjul i ett 100 meter långt led. Då ingen vill/orkar går runt får jag och Jonas kötta rätt länge här. Vi närmar oss utbrytarna + lucas och efter 1-2 km orkar de andra gå runt också. Då lägger jag mig på hjul och chillar.

Med 7 km kvar är det full jakt. Gruppen går fort och hjälpryttarna där framme får jobba rätt hårt. Med 3 km kvar är vi bara 100 meter bakom och det hinner gå ihop precis innan spurten uppför Ekedalsbacken dras igång. Jag kommer in i backen rätt långt bak. Precis då spurten dras igång blir det vurpa framför mig och jag får bromsa upp lite. För att vara på den säkra sidan kör jag på som fan för att komma ikapp ledarna.

Jag blir då 22:a och får självklart samma tid som vinnaren trots den sekund jag var efter. Men är det krasch närmare än 3 km från mål så är det.

            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar