Sidor

söndag 5 februari 2012

Rolig helg i Falun.

Vi börjar med Lördag...
Tröskelpass ute var planen, jag vaknade och kollade lite på vinterstudion och såg att det var -19 grader  i Ryssland där dom skulle köra Världscup. Alla svenska herrar hade hoppat av tävlingen.
Jag reflekterade inte så mycket över det, utan klädde på mig cykelkläder. Jag har ingen termometer hemma, men jag uppskattade temperaturen runt - 12 kanske -13...
För att vara på den säkra sidan tog jag på mig gasmasken och ett par skidglasögon inne i lägenheten. jag stack ner till Velodromen och drog iväg.

Det verkade inte så jättekallt tyckte jag i början. Efter en halvtimme märker jag att det bildas istappar på andningsmasken, efter 50 min kommer den första riktigt långa nedförsbacken. Det blir förjävligt kallt och nu bildas också frost på insidan av skidglasögonen. jag har 5 min hem, men då kommer dilemmat: Ska jag cykla snabbt hem och få mera vind på mig, eller ska jag cykla långsamt och öka tiden utomhus? Det blir ett mellanting, alltså lång tid hem OCH fartvind. Jag sliter upp dörren till velodromen och sätter mig utanför gymmet. Efter ett tag får Lars-Åke syn på mig och undrar varför jag cyklar när det är -22 grader?!

- Upp och byt om nu, så kommer du ner och kör resten av passet på velodromen!
Så då blev det 40 min tröskel efter utepasset. Och när jag äntligen får gå av banan:
- Du kan göra lite core-övningar där borta också.... de e bra för dig. :-)


På kvällen agerade jag teamchef när pontus skulle tävla i Baltic-cup på Velodromen, lyckligt ovetande om morgondagen....

Tävlingarna fortsatte även idag, och när jag och Pontus kommer dit i sista stund möts jag av Lars-Åke....

Lars-åke: - Upp till lägenheten med dig och byt om, du är med idag!
Jag:          - Men jag är inte beredd och sliten i benen.....
Lars-åke: - Nä, nu går du opp och byter om, annars gör dom ju sågspån av rondellen!!  

Det var bara och spurta upp och byta om...

Det var hög klass på startfältet med blad annat Estländare, Finnar och Ryssar.

Vi inledde med min favorit (naaat) Flygande varv:
Jag lyckades med en liten förbättring i alla fall: 13,08 sek.

lopp Nr 2 var ett 100(!!) varvs poänglopp.
Farten i det här loppet var förjävlig, jag gissar på att täten låg på 13sek varv typ hela tiden, dvs: ca 53 km/h.
Eftersom loppet var ett förberedelse lopp för några av åkarna, tilläts alla att kunna släppa ett varv på klungan och sedan vara med igen. Det kändes rätt dåligt i början, men mot slutet tröttnade alla biffar lite grann, och jag lyckades ta en 3:e plats på sista spurtpriset.

Sist var det 1 km stillastående. Tid för mig blev ca 1,21.5 min blev 7:a i det momentet. Skitben.

Jag måste erkänna ett det var rätt så kul att tävla ändå, lite tråkigt att vara nertränad på en tävling men det spelar inte så stor roll...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar