Sidor

måndag 25 juni 2012

SM Linje 140 km


Idag var det JSM premiär för min del! Vi skulle köra 4 x 35 km (140 km) på en bana mestadels bestående av raksträckor. Det fanns även en 3 - 400 meters backe i Järna som skulle bestigas fyra gånger. 

Jag hade som mål att köra in som bästa 95:a, som jag bara har gjort en gång i år på Halmstad 2 dagars GP. Vi var ca 25 pers som kom till start idag, och trots de tunna startfältet håller juniorklungan en mycket hög nivå. Och det känns lite otacksamt att tävla här ibland :)

Regnet gjorde uppehåll medan vi värmde upp, och tempen var faktiskt behaglig. Starten gick 13.00. Loppet började med att Falköping kontrollerade farten och ett antal punkteringar skedde den första milen. Efter ca 1,5 mil sticker Halleröd iväg i en attack, Immelsjö går med. Höög sticker efter. Jag bestämmer mig alldeles för sent men sätter in ett segryck och matar järnet för att hinna upp trion. Ingen annan i klungan gör något bakom och jag ligger i ingenmansland i nån km innan jag kommer ikapp. Vi får till ett bra samarbete, utan att farten är jättehög. Vi får info om att avståndet ligger runt 2 min ner till klungan. 30 km senare får vi veta att en 7 manna grupp är påväg ikapp. De kör in oss på nästan samma ställe som utbrytningen startade. Farten är betydligt högre i gruppen och i början är det en del växelstötar från Falköping som håller på att ge resultat några gånger. Tillslut lugnar gruppen ner sig och vi får igång samarbete. Farten är ganska hög men långt ifrån tröskel. Känner mig jäkligt stark i detta läge och i backen sätter jag upp ett skapligt tempo uppför och vi blir en eller två gubbar mindre. In på varv 3 av 4 fortsätter samarbetet att flyta på bra. Jag börjar känna av benen lite grann nu, men mina tankar går ändå åt att attackera i backen! 10 km senare........ 

Foto: cyclesport.se 


Vi kommer in i backen. Jag förbereder mig. Nån börjar hetsa i backen, alla går med. Plötsligt börjar en obehaglig smärta sprida sig i mina ben. nej!!!!! inte kramp nu! Det kändes som om jag hade lagt allt det bakom mig. Jag hamnar i slutet av gruppen, på krönet är det ca 10 meter. Jag måste bara stretcha annars dör jag!! Istället så bombar nån jävel på som f-n utför och jag tvingas trampa vidare. Farten slår aldrig av! tillslut blir det outhärdligt och jag tvingas sluta trampa. Krampen försvinner inte.... Jag ligger nu 20 meter efter gruppen. Tillslut måste jag ge upp! Pedersen släpper klungan framför mig och jag kommer ikapp honom. En lång nedförsbacke av stretching och uppgivenhet tar död på krampen och jag känner hur ilskan växer. Klungan har stannat av framför och vi ser den framför oss!! Vi hinner närma oss lite grann innan det är totalt ajöss. Benen har verkligen vaknat till nu och pedersen släpper mig vid varvningen. Jag kör på.... Kanske kommer jag ikapp någon i alla fall?! Det är nog inte så långt det här, bara ett varv.... på 35 km kvar! I medvinden mot järna får jag syn på en cyklist längre fram, det är dennis Wahlqvist som släppt gruppen. Känner mig nu starkare än någonsin och jag hinner få hjälp med några förningar av honom innan jag blir ensam igen. Det känns nu ganska bra, trots allt. Jag fortsätter trycka på som om jag var jagad av hela klungan! Innan Järna kommer fälten, OCh motvinden. farten sänks rejält och jag börjar tänka på duschen. (INTE BRA TÄCKEN!!) fortsätter trycka, In i backen i Järna står jag nästan still. Väggen närmar sig, jag börjar tänka på morgondagens tempo, jag undrar hur jag ska kunna återhämta mig?!

När jag passerar mållinjen fylls jag ändå av glädje. Trots en 8:e plats. Ludvig Halleröd vinner SM framför Marcus Fåglum och Pontus Kastemyr! 

Jag är både nöjd och besviken med loppet. Man vill ju släppa en grupp för att man är trött! ! 
Jag blir dryga 10 min efter vinnaren idag, 4 min efter den siste i gruppen framför. Jag vet inte vad mitt toktempo sista 4 milen gjorde för nytta egentligen. Men jag vill på nåt sätt aldrig ge upp. Med facit i hand skulle jag såklart inte stuckit i utbrytning efter 15 km av 14 mil, men jag kommer hellre 8:a och kört offensivt än 5:a och legat och tramsat på rulle hela tävlingen! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar