Sidor

måndag 28 maj 2012

Kinnekulleloppet 5 mil tempo

Fint väder! Kan man lugnt säga.

Start kl 12.55! Väldigt skön starttid.
Det är inte så många cyklister som vågar köra Kinnekulle, jag tycker att tävlingen är bland de bästa i Sverige. Backen är jobbig i slutet såklart, men "Börjar man tycka att backträning är jobbigt kan man väl börja med bowling eller nåt..." I Frankrike hade inte ens banan klassats som bergig. När vi i Sverige för en gång skull har en backig tävling ska väl de andra också vara med, trots att de kanske inte är grymma uppför. Dålig inställning.  

Tävlingen då, vi startade i foten av backen och skulle sedan köra 6 varv x 1,3 mil. 7 gånger i backen alltså. Första gången upp var vi relativt samlade, men tempot var ändå ganska högt. DamElit + halva våran klunga åkte av. I nedförsbacken attackerar Gustav Höög, ingen bryr sig om honom. Vi kör på lite halv långsamt utan att någon tar initiativ, ett tag blir det totalstopp. Gustav får lite tid, men fortfarande ingen katastrof. Jag tänker mig att jag ska gå loss med Marcus Persson i backen och jaga ikapp Höög. Vi kommer in i backen på varv 2. Jag bestämmer mig för att plocka in lite tid, och jag hittar mitt tempo uppför första branten och ut på fälten. Mitt i backen finns en platt på ca 100 meter. Jag vänder mig om och ser att Persson är 200 meter efter!! Min plan går åt helvete. Det finns fortfarande några kvar på hjul och på toppen kör jag järnet och blir då själv med Höögs teamkompis Jonathan Nilsson. Jag vet inte vad jag ska göra förutom att dra, det känns ganska hopplöst. Var är alla mina hjälpryttare!!!?! Jag kör inte direkt på så jag dör, en CK Hymer cyklist lyckas ansluta till oss, men han bidrog inte med mycket. Jag fortsätter köra på, uppför backen i slutet attackerar Jonathan, försöker svara så snabbt jag kan men det blir en lucka på ca 8 sek. Jag känner att farten finns där och jag ser honom framför mig i flera km. Men efter ett tag får jag info från en tävlingsbil att de har gått ihop där framme! Sedan börjar tempot. Jag tar några gel och dricker mycket vatten. Får langning av Pappa på toppen och den biten fungerade väldigt bra idag. Jag tar in lite tid uppför backen, men tappar de igen på platten. Blir tillslut 3:a i loppet, 2,45 min efter Höög som lyckades vinna solo efter attack i sista backen. 

- Bra form
- Bra energiintag
- Blev brun 















+          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar