Sidor

tisdag 1 maj 2012

Hammarö 3 Dagars review

Har just kommit hem till Falun efter långhelgen. Blandade känslor efter helgen, ett plus var att formen blev bättre och bättre ju längre in i tävlingen vi kom, minus var att tävlingen tog slut när det började kännas bra.

Etapp 1:  Prolog
I brist på Tempocykel och annan aerodynamisk utrustning såg jag de två första etapperna som träning. (fast det gör man egentligen inte) Regnet öste ner och tempen låg på +7, av någon dum anledning åkte jag inte banan innan!! jag tänkte antagligen: - det är väl nån kurva och sedan en raksträcka till mål...
Så var det inte! Det var 5 kurvor med inlagd rondell-åkning som gällde! flaggvakterna stod lite omotiverat och flaxade med flaggorna åt olika håll! det uppstod en del förvirring på flera ställen. Tillslut smög jag in på 14:e plats vilket var skitdåligt.

Etapp 2: Tempo
- Grattis, ett tempo! så kändes det när jag vaknade på morgonen. Om Tempocykel spelar roll på prolog, går det inte att jämföra med 16,3 km tempo. vädret var grymt och formen sådär. Jag gick ut lugnt som fan för att inte stumna i början. Hittade ett okej flyt på en väldigt låg puls. Vid vändpunkten ilsknar jag till när Gustav Höög kör om mig, utan tempocykel!???!?! Jag hetsar upp tempot lite grann och blir tillslut 13:e gubbe. Fåglum passade på att köra 47km/h och bli näst bäst i elit. Pontus lyckades klämma sig in på 3:e plats!

Etapp 3: GP
Nu jävlar!! inga förbannade Tempocyklar och mycket kurvor. Det kändes inget vidare i benen men jag var ändå laddad. Tempot dras upp ganska tidigt och loppet och det går väldigt ryckigt. Banan är platt som ett papper och Falköping kör in alla utbrytningar. Jag är loss några gånger men inte mer än så. Efter några varv i stan blir det spurt där jag ligger i slutet av klungan och tjurar för att jag inte visste att det var målgång.

Etapp 4: Linje
- Nu måste det väl ändå finnas någon kulle?! NEJ. det var fan ännu plattare!!
Falköping ägnade som vanligt hela tävlingen åt att sabotera attackförsök, det var stor variation då vi körde 55 km/h ibland och 30km/h oftast. Det var inga problem med att hinna öppna picknick korgen. Formen kändes faktiskt lite bättre idag, Och mot slutet kändes det ännu bättre. Idag hade jag koll på varven också! Blev 10:e plats i spurten tillslut. 11:a i sammandraget.

Helt ärligt så förstår jag inte varför man ska ha ett gp och ett linje överhuvudtaget. Allt avgörs ändå på tempot.

Vi hade kul i helgen i alla fall, och det är bra det! Om 1 1/2 vecka drar jag ner till Halmstad 2 dagars med YA. Jag hör hört att det ska vara ett bergstempo där! ;-)

Resultatlista



    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar