Sidor

fredag 10 juli 2015

Giro della Valle d'Aosta

Idag blev jag uttagen till mitt livs äventyr.

En dröm som går i uppfyllese? Inte riktigt då jag inte kände till den här tävlingens storhet när jag för första gången rullade in på Farsta simhalls parkering med min röd-vit-svarta racer av märket Ideal för 5 år sedan. Målet sedan jag började cykla har alltid varit att få köra Tour de France. På den tiden ett ganska blygsamt mål enligt mig själv då målet endast var att delta... Det är först på senare tid jag på riktigt förstått vad som krävs rent konkret för att få chansen i en grand tour. Det är faktiskt så enkelt så att om jag bara cyklar snabbare och med tyngre växlar än alla andra cyklister i avgörande partier 6 dagar under nästa vecka kan jag mycket väl komma att köra en grand tour inom ett par år. Lättare sagt en gjort?

Ja väldigt. Giro Della Valle Aosta räknas tillsammans med Tour de l'Avinir i Frankrike till världens hårdaste och mest prestigefyllda etapplopp för U23 cyklister. Loppen är miniformat av Giro d'italia och Tour de France och där endast ett genomförande räknas som en stor merit. konkurrensen är mördande. Backarna längre och brantare. Det var i det här etapploppet en ung italienare körde in sig i proffscirkusen för ett par-tre år sedan genom att vinna totalen två år i rad. Han heter Fabio Aru.

(Ovan) Alberto Contador kommer ha sitt eget utvecklingslag på plats. Ska hålla ett öga på dem...


Han var väl sig lik på den tiden också Fabio..  

Etapploppet inleds på tisdag med en prolog. Prolog är lite fel ord i mina ögon då prologen är ett 5,4 km långt backtempo på dryga kvarten. Därefter väntar fem etapper, den ena värre än den andra. Massor av höjdmeter och förhoppningsvis massor av tekniska nedförskörningar som jag gillar. Startlistan är helt klart hyfsat stark. Lite svårt för mig att jämföra detta med mitt tidigare hårdaste lopp Tour du Loir et Cher då detta är U23. Men helt klart mitt största framträdande hittills.

Exempel på hur det kommer se ut nästa vecka. Här etapp 3.  

Här är alla taggiga etapper i miniatyr. 
För mig skulle ett genomförande vara en stor seger. Så är det bara. Jag taggar inte till på orimliga fysiska mål och tänker heller inte sätta upp några större krav på min själv. Jag kan inte på laglig väg höja min fysiska kapacitet så mycket på så kort tid som krävs för att ha högre mål. Hur som helst blir backtempot dag 1 en otroligt viktig dag för mig. Det är nu dags att testa hur jag står mig mot världens bästa i en av mina bättre grenar och distanser normalt sett. Jag vet redan nu precis hur jag ska förbereda mig och jag har visualiserat det många gånger redan. Jag har satt upp en väldigt hög men inte totalt bortåt stjärorna hög måleffekt för tempot på 360 watt. Vilket ger ca 5,7 w/kg i ca 15-16 min. Skulle jag placera mig i näst sist på den effekten skulle jag vara nöjd ändå. Skulle jag dra 340 watt och placera mig i mitten skulle jag inte på långa vägar vara nöjd (eller köpa ny wattmätare). Mycket kommer bero på dagsform och saker jag inte kan råda över kan försvåra uppgiften. Det enda jag kan göra är mitt absolut bästa av det jag kan påverka, det vill säga mig själv. Jag föreställer mig känslan av adrenalinpåslag som tar bort känslan av smärta från benen de första 5 min. Jag vill känna att det svartnar för ögonen sista kilometern upp i alpbyn. Jag vill se 380 watt på mätaren första delen och tro att den är felkallibrerad positiv. Jag vill känna mig skräckslagen på startlinjen. Jagad. Kontrollerad panik. Det tror jag är nyckeln till framgång. Och må nu de där förbannade klena benen prestera den bästa effekt de någonsin gjort på tisdag nästa vecka! :-D

Nedan följer en lista över startande lag. De flesta tror jag mig ha hyfsad koll på men här återfinns även några högst oklara lag men vad de har att bjuda på lär ju visa sig ganska snabbt. Det råder dock inga som helst tvivel om att Hannes Bergström Frisk kommer ha mycket syra i benen under långa perioder nästa vecka.      




1 kommentar: