Sidor

tisdag 3 september 2013

Svanesund 3-dagars 2013


En av mina favorittävlingar i Sverige! Riktigt skön tävling om vädret är bra helt enkelt.

Det började med 2 min backprolog på fredagskvällen. Kände mig snabb på uppvärmningen och var mycket riktigt ganska snabb när det väl bar iväg också. 14:e plats kom jag in på och det är min första topp 20 och 15 i elitklassen! Jag var ändå ganska överraskad när jag såg resultatet då jag inte brukar vara så jättesnabb på 2 min prologer. 

jag blev i varje fall trött. Foto: Valentin Baat

Dag 2 bjöd på GP och tempo. Jag låg överraskande nog på 14:e plats efter prologen och mitt mål med GP:t var att lägga in EN attack och inte tappa tid.

Då mina ben var bra och banan var super-duper-olätt att gå loss på var det aldrig aktuellt att tappa någon tid. Däremot var jag ganska feg i utförskörningen. Jag tog positionerna i backen och tappade utför. 

På äventyr i svanesunds GP. Foto: Valentin Baat
Kvällen bjöd på tempo. Här hade jag inga förväntningar what so ever. Jag satsade friskt men sprängde mig ganska rejält. Jag kunde tydligen inte köra 45 km/h i 20 km. Efter 6 km gick jag in i en svacka och snittet landade tillslut på 42,5 km/h. 22:a plats räckte det till. Och föll här till en 17:e plats i totalen.  



På söndagen väntade linjelopp. 140 km på böljande bana med en backe på 3 min i mitten på varje varv. Loppet blev hårt då det blåste 7-9 s/m och kantvinden var konstant. Inte bra för mig med andra ord. Jag är som ett segel i vinden. För lång kropp med för lite vikt och kraft. Efter att tätgruppen gått iväg i backen offrade CK hymer hela sitt lag i 50 km. Därefter tog TREK över och klungan gick på ett led hela vägen utom i backen då tempot var otroligt lågt loppet igenom. Efter 90 km var jag tvungen att släppa taget om loppet och jag klev av. Helt slut. Rullade knappt framåt sista 5 km. 

Sammanfattningsvis kan man säga att jag är nöjd och glad. Att jag inte klarar kantvind är inte så jätteöverraskande. Annars känner jag mig jäkligt tävlingssugen och det ska bli kul till helgen då Sista chansen och framför allt Anundsloppet med 63 pers ska köras på en blåsig platt bana. Hoppas på stiltje. 



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar