Sidor

tisdag 17 september 2013

Hur bra fettförbränning har man egentligen?

Det här med att fasta har blivit ganska populärt på sista tiden. Det sägs minska åldrande, cancer mm. Då i princip alla föredrar att äta gott och mycket då och då har den så kallade 5 - 2 dieten tagit över staffettpinnen som ursäkt till alla som hatar träning. Som jag och många med mig redan upptäckt är det ganska dumt att äta 500 kcal två dagar i veckan när man istället kan äta en massa gott jämt och träna samtidigt. : )

Dock tycker jag de här med mat är ganska intressant. De flesta i Sverige påstår sig veta hur det känns att vara "hungrig". I den gruppen kan jag skriva upp mig. Jag är "skithungrig" på kvällen efter ett 2h intervallpass med skoldag före det. Det finns liksom inget stopp ibland.

Men när jag rannsakar mig själv lite snabbt kom jag fram till att det inte kan stämma riktigt. Som jag kan komma på har jag ALDRIG varit utan mat i längre än högst 10h vaken tid. Alltså inte ens en dag! Och det har nog hänt högst ett fåtal ggr i mitt liv. Det är nästan så man skäms när man tänker på att hundratals miljoner människor inte vet hur det är att vara mätta!

Så jag tänkte prova på hur det är att vara hungrig under en tid framöver. jag tyckte den där 5 - 2 kändes lite för onaturlig så jag tänkte ta det till en ny nivå. (som om det skulle vara mer naturligt...)

Som planen ser ut nu ska jag leva på en apelsin om dagen ink vatten i 4 1/5 dygn. Eftersom jag aldrig gjort detta vet jag inte exakt hur jobbigt detta kommer bli men det lär jag bli varse om ganska snabbt. Jag har inget som helst intresse i att tappa vikt. Jag väger i skrivande stund 64.5 kg fördelat på 183 cm. Jag vet inte hur mycket en idrottares vikt påverkas av fasta eftersom jag bara vet om normal/överviktiga personer som provat på något liknande. Jag vet heller inte hur sömnen påverkas. Jag kan ana att min mentala förmåga och mitt humör inte kommer vara den bästa på lördag kväll när tjockpannkakan ska ut ur ugnen.

Då jag är mitt uppe i en viloperiod och i med min elitsatsning är fasta helt otänkbart alla övriga veckor på året så det är lite now or never som gäller.

Jag kommer försöka kartlägga förändringarna så gott det går var 24h och det ska bli intressant! Jag kommer inte att avbryta testet så länge inte min (eller andras) permanenta hälsa riskeras. Jag kommer inte att ta "helvila" under dessa dagar utan försöka vänja mina svaga vader vid lite lätt löpning och annat. Mest för att jag inte klarar av att "vila" så många dagar i rad.

Nu har jag just ätit en jätteportion kyckling med pasta som var himmelskt god. Om allt går som planerat kommer jag att uppdatera bloggen varje dag. Ska kolla av min hälsa med lite uppskattningar och annat. Jag vet redan nu att detta kommer bli brutalt men det är ju sånt jag gillar. Som ni ser på bilden är jag i varje fall redo så det är ju alltid något.

           


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar