Sidor

onsdag 9 mars 2016

GP Templeuve: Åkerslakt.

Lång dag idag! Lämnade Buggenhout i förmiddags någongång. Tåg ner till Tournai och därifrån cykel till arrangörsstaden Templeuve. Jag sitter i skrivande stund på tåget och lär inte vara hemma fören 21 tiden. En annan grej som var krävande idag var dagens race... 

Ett riktigt brutalt klassiskt belgiskt kantvindsrace deluxe. I stort sett bara öppna fält på banan och flaggorna riktigt smattrade på stängerna. Man kunde känna smaken av maxpuls långt innan start och förhågorna besvarades omgående då ett lag tydligen fick starta fem meter framför övriga i fållan. Laget var inte vilket som helst heller då det var contilaget veranclassic som hade ett fotbollslag på linjen. De satta av från skottet och visste precis var de skulle slå till. En liten grupp med hög veranclassic procent går iväg i stormen efter bara fem km. Jag ser vad som är på gång och tvekar för en gångsskull inte utan laddar på allt vad jag pallar över ett krön. Blir inte långt senare bryggad av ett litet gäng och jag tycker vi köttar på rätt bra men det räcker inte hela vägen. Det som är kvar av klungan ansluter och då har jag inte så stor lust att cykla först längre. 

Gruppen framför drygar ut en aning och vid andra varvning av 14 är luckan uppe på minuten. Klungan är inte jättestor med kanske ett femtiotal max. Vi kör fort som fan i medvinden och sakta men stenhårt i vinden. Jag får kötta på för att hålla mig kvar men läget känns ändå under kontroll. Jag känner mig lite hungrig och tvingar i mig en äcklig gel. Vi håller väl avståndet relativt konstant i några till varv. Fler och fler droppar från gruppen. Nån stark jävel är uppe och grillar. Nu släpps det luckor lite här och var i vinden och jag tvingas jaga i en mindre grupp några minuter. Återansluter. Nästa varv tar det riktigt hus i helvete och nu spricker det på riktigt. En liten elitgrupp är loss och klungan är uppdelad i fyra. Jag i den andra. Vi kör allt vad vi har. Nu måste jag gå upp och jobba igen. Trycket känns inte dåligt i benen. Men det räcker bara inte mot gruppen framför. Vi blir en grupp på ca 10 st. 

Ett varv senare är vi ganska nära gruppen framför. Jag blir lite uppspelt och drar lite för mycket. Tvingas ta en växling ibörjan av det hårdaste partiet på varvet. Det tar för lång tid för mig att droppa ner sist. Jag lägger för mycket watt. Vågar inte släppa trycket. Tillslut har nummer nio passerat mig. Nu är jag ganska kokt. Jag sliter mig in på hjul. Det är en liten jävel. Inget skydd alls. Kantvinden är total och vi kör ute i strängen. Kör över ett krön, tappar hjulet lite och är nära att ställas av men kan i backen slita mig tillbaka. Tyvärr återstår det blåsigaste partiet på hela varvet nu. Jag känner hur jag centimeter för centimeter tappar greppet. 380 watt visar mätaren. Det har den gjort länge nu. För länge. Jag tappar greppet på riktigt nu och lämnas åt mitt öde ute på åkrarna. Tomt bakåt. Jag blir också avplockad. Är du inte i täten en sån här dag blir det DNF helt enkelt. Hade behövt gått med gruppen för att kunna vara med och sloss om toppplaceringarna idag. 

Ett tjugotal slutförde loppet tillslut. "Kjempehårt ritt". Jag är varken besviken eller glad. Jag gjorde vad jag kunde. Jag fick stryck av några stycken men jag körde också ifrån större delen av fältet. Kanske det hårdaste loppet jag kört i belgien. Hisnande 280 snittwatt och 320 watt i NP. Nya tag redan på lördag i Wetteren. Jag gissar på kaos. 200 st är föranmälda och våren har kommit till Belgien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar