Sidor

onsdag 16 mars 2016

Åkerslakt idag igen

Jag trodde inte det kunde gå hårdare än förra veckans blåskalas i Templueve. Jag hade fel!!!
Idag i den lilla wallonska byn Esplechin inte långt ifrån där jag körde för en vecka sen. Det gick uta bara helvete då och idag gick det ännu hårdare. Mycket åker och många starka på plats. Betydligt mer starkingar i 1.12B mitt i veckan såhär än på helgerna. BMC devo, cibel, color code, etixx devo, veranclassic och massa gamla smygproffs.

Cervelon o jag påväg söderut.



Här är dom! Svin.

Och igen!


Racet då. Sammanfattningsvis kan man säga att jag var alldeles för dåligt placerad i viktiga partier av banan som jag inte kände till. Jag tar för mycket vind i onödan. Vi sätter iväg ut på åkrarna och efter bara några kilometer drar 40 mann i backen hyfsat långt fram. Jag slirar mig upp på en garageuppfart men klarar mig oskadd. 20 st framför kraschen med Bmc i spets med hela laget. Full jakt på en gång men jag har tur och hamnar i en stark liten grupp och vi kan kötta ikapp relativt fort. Det ansluter en liten grupp till och vips är 70 gubbar borta ur racet.  Har blir jag alldeles alldeles för passiv. Har en dålig position när vi svänger vänster ut på åkern gud glömde. Bmc skickar på med lagtempo i tät. Jag får panga på med en herrans massa watt där och tack vare min superdåliga position spricker det framför och inte bara på ett ställe. Jag får inget skydd i vingen. Kommer frustandes upp på ett krön och får återhämta mig 30 sekunder innan vi tar vänster ut på nästa åker. Här går det kastvindar och hjulen ligger på gruskanten. Vi är spruckna i fyra grupper och jag sitter i nr tre. Skit. Vi jagar all out i ett par varv och håller grupperna framför inom synhåll. Det är alldeles för mycket tjavs och skit i gruppen. Det lackas ur och förningarna dras elakt nära kanterna ibland.






Resten av tävlingen är en dimma. Jag minns att jag tog i en massa. Grupper hit och dit. Inte vet jag. Nathan van Hoydonk från bmc såg jag inte igen i alla fall. Tyckte jag höll trycket bra enda in i kaklet idag. Det var ett ypperligt bra tillfälle att bli trött. Tror snittet landade på nästan 300 watt idag. Inte mycket chillande idag inte... Det går såklart att komma undan med mindre effekt också om man placerar sig bättre än mig men jag tror knappast grupperna framför mig tog i mindre. För att kunna relatera lite så brukade jag kunna sitta med klungan i u6 cycle tour på under 200. Helt annat race såklart och intensiteten är betydligt mer polariserad men det är som sagt 100 watt i skillnad..

Nästa tävling blir på söndag då det är dags för interclub igen. 16 mil så lite längre än vanliga 1.12b. Känner mig lite frusterad över att inte ha en aning om hur banan ser ut. Jag kan liksom inte på allvar sätta upp en handlingsplan mer än att kanske gå för bryt från start. Känner verkligen stor skillnad i benen i år och det underlättar och gör tävlingarna roligare. Men cykel handlar verkligen inte bara om det. Speciellt inte för mig. Det enda vettiga är att attackera känns det som. Det är fan kul det tillskillnad mot att sitta i en klunga och bli gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar