Sidor

måndag 7 mars 2016

Brussel - Zepperen

Interclub igår igen. Blåtiran på mitt vänstra öga vittnade om förra veckan som helst inte vill tänka på. Startfält ungefär det samma som då med ett gäng contilag tillsammans med de bästa utvecklingslagen 180 man på linjen. 158km från Brussel till Zepperen som ligger ca 12 mil österut. Då tävlingen gick från A till B var banan i princip omöjlig att rekognosera för mig som inte kört tidigare. Detta medförde att varje sväng och backe kom lite som en överraskning. Jag kände mig säkrare i klungan igår än förra söndagen. Premiären är ju alltid lite rostig. Efter en lång tight och stressig master släpptes vi iväg och vi satte av ganska bra som det såg ut på wattmätaren i efterhand. Målet för dagen var topp 20 och för att lyckas med det visste jag att jag skulle spela korten snålt första delen. Vi tog oss an ett antal belgiska backar, mycket sväng. Regnet började ösa ner efter några mil och däcket släppte i svängarna. Börjar bli ganska så less på hala racerdäck. Känner för att gå raka vägen och köpa ett par GP 4000s som jag vet funkar. Fyra st starka jävlar går iväg efter några mil och BMC går upp och kontrollerar klungan en aning.

Efter lite backar och massor av svängar hade vi betat av 4-5 mil. Jag undviker med några centimeters marginal en rätt vidrig krasch och känner adrenalinet en aning. Inte långt senare ska jag gå över en bred och djup betongskarv i klungan. Jag får uppenbarligen inte med mig bakhjulet tillräckligt för det går ner i skåran en aning. Jag är ganska nära en krasch här men håller mig uppe. Kände hur bakdäcket slets mot den där kanten under sladden. Försöker titta till däcket direkt men ser ingen deformering eller nåt. Tänker att där hade jag tur. Fortsätter köra men en minut senare känner jag fälgen. Upp med handen tills jag inte vågar rulla längre. Stannar, plockar av hjulet och ställer mig med hjulet i luften. Bilen missar mig! Karavanen passerar men får tillslut neutral service. Karavanen är borta. Jag försöker jaga ett tag. Fattar innerst inne att jag är körd. Idag igen. Bakbromsen tar inte på det nya hjulet med tunn fälg. Jag tas ur tävlingen bara några minuter efter min punka. Jag är väl inte på jättebra humör här och hör mig själv tacka nej till kvastbilen... Som tur är hittar jag personal från laget innan jag hunnit frysa till döds...

Jävligt dåligt slut på en missärdag. Frös massor men fick inte vara med i leken ändå. Jävla skit. Nya tag redan på onsdag i Roubaix om vädret tillåter.    



 


2 kommentarer:

  1. På't igen bara! Din blogg hör till de absolut mest läsvärda!

    SvaraRadera
  2. Säger som föregående talare, detta är fantastiskt läsning! Ska bli så kul å läsa när det lossnar för dig.

    Kvastbilen kan dra åt fanders!

    SvaraRadera