Sidor

söndag 23 augusti 2015

Orkade inte brygga upp!

Nej det var väl satan att jag inte kunde vara lite starkare. Otroligt lättåkt bana idag gjorde tävlingen lite mindre plågsam än igår. 120km där 100 km bestod av att jag satt i klungan. Resten var lite mer intressanta så jag hoppar direkt till de sista kilometerna.

Bakom 4 st som körde om trofen idag så hade två killar kastat loss och de hade knappt 100 meter lucka till klungan där jag sitter. Jag tvekar lite, men bestämmer mig för att försöka brygga dessa två. Trots att det stannar av bakom känner jag väl ganska omgående att "det här kan bli lite kämpigt.." Fortsätter dock köra på och tuggar styrlindan. Jag kommer ikapp såpass att jag bara har 20-30 meter upp men de samarbetar tyvärr ganska bra där framme. Jag ser en lång-smal belgare komma gapandes bakifrån. Istället för att slå av och spurta in på rullen fortsätter jag och trycka på och döda mig själv. Naivt troende om att den där snubben, han kommer minsann smyga om sådär trevligt, vända sig om och kolla så att det är ok med mig innan han drar i 50 km/h de resterande 2 km till linjen där topp 10 är ett faktum.

Så blir såklart inte fallet då snubben bara skoningslöst stöter av mig. Till min förtvivlan stannar det av rejält där bak. Det som inte får ske har skett. Vi har nu endast 2km till mål och jag får en ytterst liten energikick när vi svänger in i medvinden. Fortfarande stadiga 50 meter upp och 50 meter ner. Med 1 km kvar börjar jag få rejäl panik då gruppen framför ser ut att kunna hålla. Själv ser jag inte alls ut att hålla då jag är stum som ett kylskåp. Det kommer upp en snubbe och vi går runt några gånger. 500 meter innan linjen är vi inkörda och gruppen framför håller undan och tar 5e-7e plats.

Var väl inte jättefräsch in över linjen..

I den totalt livsfarliga spurten genom ett bostandsområde i medvinden sliter jag mig in i främre delen av klungan. Runt 20-30 plats totalt skulle jag säga istället för den 14e plats jag fick officiellt... Nåja. Färska 17€ på kontot tackar man ju inte nej till. Snart kan jag väl pensionera mig!      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar