Sidor

fredag 28 augusti 2015

24:a i Baardegem i det ihållande skyfallet

Mycket pina och kämpande igår för 11€...

Det började redan kl 9 igår morse och höll sedan i sig 12 timmar till. Start av cykeltävling kl 15.00 och den var tyvärr inom cykelavstånd. Så sent som möjligt rullade jag iväg från Buggenhout mot Baardegem och jag var väl plaskblöt efter cirka 1 km. Ankommer sedan 40 min innan start och det var väl inte en minut för sent.. 

Banan idag var ganska knixig med en hel del sväng och betong. Även lite backar för ovanligheternas skull. Nästan 12 mil och 15 varv med premier varje varv som jag i vanlig ordning inte hade koll på. hur som helst kändes ju benen toppen senast jag stod på linjen och jag gick in med viss optimism. 
Nästan all glädje försvann väl efter ca 1km då jag får ett ganska rejält bakhjulssläpp ute på en större väg. Det tråkigaste av allt var att släppet kom på rak väg i ett igångdrag... Inte långt senare är jag nära på att fälla en snubbe i en kurva då bakdäcket släpper på nytt. Jag glider bak i gruppen och rullar i snigelfart genom alla svängar de första varven. Efter varje sväng täpper jag den 10 meters lucka som bildats. Jag känner starkt för att bryta tävlingen men fortsätter trots allt åka med ett tag till...



Med cirka halva tävlingen gjord och mycket kraftspill där bak bestämmer jag mig för att antingen kliver jag av tävlingen, eller så slutar jag gnälla som en liten unge och gör det bästa av racet. Jag väljer det senare alternativet och jag börjar delta i tävlingen mer och mer ju längre vi kommer. Jag lär mig vilka kurvor som börs ta det lugnt i osv. lyckas minimera förlusterna något och jag kan gå med lite "billigare" ut ur kurvorna. Med 5 varv kvar att köra börjar jag attackera. En tremannagrupp gick iväg halvvägs in i tävlingen och andra konstellationer kommer och går utan framgång. Med 4 varv kvar tror jag faktiskt att jag lyckats skaka av mig klungan med hjälp av ett par andra. Tycker vi kör på bra men efter bara 1 km sätter det sig nån jävel där bak i klungan och äter in gapet. Jag attackerar i backen upp mot mål ett par gånger till och den sista gången spricker det av likt den första gången och återsamlas inte långt därefter. Blir sedan kontrad av David Desmecht från Veranclassic Ekoi och tre stycken andra går med där. Jag är bergsäker på att den gruppen skall köras in likt de hundratals tidigare försöken men givetvis stannar det av fint i klungan och så var de borta! 



In mot spurten är det lite rörigt, jag försöker för en gångs skull hålla mig lite kall och placera mig aningen bättre än senast. Tack vare min avvaktande körning missar jag fyra ströåkare som tar sig iväg med ca 1 km kvar. Försöker klippa igång i målbacken men det bitar som vanligt inge vidare för mig på upploppet. In på 24e plats och än lever drömmen som topp 10... 

Om man ska hitta något att glädjas åt så skulle det väl vara att jag slog ett ganska saftigt effektrekord igår med 298 NP i nästan 3h. Satsade friskt de sista varven vilket jag är nöjd över med tanke på att jag hade planer på att bryta hela tävlingen mer än en gång.  

En grej till, Köp inte däcket Vittoria rubino slick. Glidvalla för cykling. Dagens tips från östflandern. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar