Sidor

fredag 30 januari 2015

Hämtat cykel

Igår levererades äntligen min cykel för 2015 till TheBikeShop Monaco. Då jag var ute och cyklade en väldans massa timmar igår fick hämtningen ske idag istället. Åkte dit kommunalt och cyklade hem i det stormiga klara vädret.

Det är bra att ha marginaler när man åker kustbanan. Förseningar, strejker mm är en del av upplevelsen normalt sett. Tåget stod givetvis även idag stilla ex antal minuter för mycket. Förseningen idag berodde dock inte på strejkande fransoser. Nu för tiden, eller rättare sagt sedan några veckor tillbaka har läget förändrats i Europa och speciellt i Frankrike. Idag stod vi stilla 20 min vid franska gränsen medans 3-4 beväpnade poliser genomsökte tåget. Ungefär likadant ser det ut vid gränskontrollerna. Där det tidigare stod en-två poliser och snackade skit står det nu minst fem stycken ibland tungt beväpnade. Man kan säga att paranoian är total. Tunnelseende. Nationen är så besatt av att hindra ev terrordåd att det får kosta vad det kosta vill. Det här säkerhetspådraget gör mer skada än nytta och jag hoppas de inser det själva inom snar framtid. Makt åt terrorn är vad det är. 

Om vi ska återgå till det alla väntat på så tillbringade jag väl framme i Monaco minst en timme där jag fick iaktta mekaniker Christophe Carrettes intensiva cykelbyggande. Åtminstone när han skulle veva styrlinda, helvete vilken spänning han fick till.  

När cykeln till sist stod redo var vi åtminstone sex entusiastiska personer fler som iakttog arbetet. Fler desto bättre? 


Resultatet blev som följer. Det är alltså en BMC slr02 med Ultegra 11s. Vi kommer tävla på ett par DT-swiss hjul med oklart namn men det lär inte göra cykeln sämre. Ska jag vara helt ärlig hade jag gärna haft en mindre storlek. Tycker dock jag fick till sittställningen så pass att kraftutvecklingen känns normal, vilket är lite av poängen enligt mig. Hur som helst är Ultegra 11 delat är helt suveränt. Kan knappt tro det är sant. Ramen är både lättare och styvare än min gamla Cervélo R3. Förhoppningsvis kommer det sitta en fin wattmätare där i mitten också vilket kommer göra cykeln komplett. I helgen bjuds det högst troligt på hårdkörning då UC Monaco ska ut på "distans". "Distans"brukar i det här fallet innebära 5-5,5 w/kg uppför och spurter på alla rödlysen. Brukar vara intressant. 



Om två veckor smäller det! Brignoles står för arrangemanget av tävlingspremiären, mer info kommer.               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar