Sidor

lördag 29 mars 2014

Putte - Beerzel omloop - Kaosfaktor XL

Kermesse-lopp i Beerzel med riktigt stekväder med över 20 grader och sol mötte de stackars cyklisterna idag. Redan vid inskrivningen började man ana oråd då det var 100 meter kö ut på gatan.

10 minuter innan start var kön fortfarande 100 meter och här var det ganska uppenbart att tävlingen inte skulle bli direkt underbemannad.

Ca 15 min efter att starten skulle gått står alla i fållan och glor. Helt plötsligt åker halva klungan iväg åt andra hållet bakom en annan (!?) ledarbil som står på en annan (!?) gata. Sedan följer 30 min av hattande mellan de olika startfållorna innan någon från ledningen väljer att avslöja på icke flamländska vilken av fållorna som var den rätta...

Vi drar iväg och det gick på rätt bra. Oturligt nog valde jag och 150 andra fel fålla och hamnade jäkligt långt bak i starten. Första 3 varven var rätt jobbiga i kantvinden och vi snittade 47 km/h. Det var dock kontrollerad känsla men jag var alldeles för långt bak då klungan var ca 500 meter lång. På tredje varvet blir det tyvärr en krasch strax framför mig och de andra som ligger längre ner och det tar 30 sek innan jag ens tar mig förbi högen. Jag hamnar där i ett sorts ingenmansland i 2 min då jag har ca 20 meter upp till den "stora" jagande gruppen och endast enskilda åkare 20-30 meter efter mig. Då jag såklart stumnar efter ca 2 min blir jag ikappåkt av en liten grupp på 10 som snabbt blev 5. Där satt även Jesper med. Redan efter ett varv ostrukturerat lagtempo var det uppenbart att det var kört. Sjukt jobbigt var det i den jagande gruppen dessutom. Vi blev avplockade ganska snart därefter.

Detta var det största startfält jag någonsin kört i. Det ryktas om att vi var ca 270 startande idag. Anledningen var att bland annat Holland är helt utan cykeltävling den här helgen vilket ledde till ett extra tillskott. Hur som så tycker jag 150 st är fullt tillräckligt för en liten belgisk väg. Hoppas på det imorgon då vi ska avsluta veckan med kermesse i Torhout.          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar