Sidor

torsdag 27 mars 2014

Onsdagsracet i Brugge

Igår gjorde jag säsongens tredje och min snabbaste 11 milare någonsin. Andra intressanta detaljer som kan ha bidragit till det höga snittet kan vara att varvet bestod av 2 höjdmeters stigning per varv. Alltså 60 hm på 110 km. Med andra ord en riktig alpetapp.

Ca 130 startande denna onsdagseftermiddag med fina 800€ i förstapris. Tävlingsavgiften var 5€ och 5€ var dessutom priset för 50:e plats. Ganska acceptabla premisser väl? :)

Jag anande att tävlingen skulle bli ganska lättkörd och det stämde ganska bra det. Valde en lite annan taktik idag mot tidigare tävlingar där jag istället för att ständigt göra avanceringsförsök bara låg på ~10:e sista plats och chillade i stort sett hela loppet. Problemet med den här taktiken är att det kan dela sig längre fram. Händer detta kan du gå och lägga dig och bryta loppet. Min bedömning var dock att klungan skulle vara relativt samlad de 11 milen och idag stämde det ganska bra också.


Foto: Jesper Johansson


Då jag inte åt något under loppet blev jag lite fikasugen efter 7-8 mil men överlag var ja pigg hela tiden. Får tacka Koppenbergrundan i tisdags för det.


Foto: Jesper johansson

Med ca 4 varv kvar började klungan bli lite krispig. Detta märktes tydligt på igångdragen längst bak. Strax innan målgång försökte jag ta mig upp i fältet och det räckte till 61:a plats idag. 



Summeringen av loppet:

Längd: 110 km
Klättrade höjdmeter: 60
Snitt: 45 km/h

Galet var snabbt man kan åka med lite hjälp från Lotto belisol, Omega Parma quickstep, ex antal continental-lag och andra belgiska monster. Jag skulle dock uppskatta en bana med motlut. Positivt med dagen var förutom fina ben även att jag inte var lika rädd i klungan idag vilket känns bra. Förutom en krasch med 5 cyklister i spurten var det rätt lugnt idag. Bara att bromsa sig förbi högen och cykla i mål...       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar