Sidor

tisdag 28 januari 2014

Gran Canaria part IIII

Nu har fyra dagar passerat sedan viruset slog till. Jag cyklar lite varje dag men tar inte i något alls. Livet kändes ganska misär de första sjukdagarna men numera är läget ganska bra. Tror mina en timmes pass på cykeln gör skillnaden. Får i alla fall låtsas att jag tränar...


De senaste dagarna har jag i huvudsak spenderat hemma eller ute på cykeln i nån timme med undantag av söndagen då jag, Viktor Knutsson, Henrik Lundberg från uppsala och massör-Robert åkte över till Teneriffa över dagen. Vi var alla överens om att dagen innehöll det mesta och lite till!

Vi fick tag på en hyrbil och hade den hela dagen på båda öarna. Mycket bra lösning. Dagen började med uppstigning kl 06.00 för bilfärd över till andra sidan ön, närmare bestämt Agaete som vetter ut mot västkusten och framför allt mot Teneriffa. Väl på bilfärjan slog vi oss ner tog en kaffe och snackade skit. De första 5 min av båtturen var väldigt guppig minst sagt. Vi skrattade lite åt det hela då vi självklart förstod att detta omöjligtvis skulle kunna pågå i 90 min. Efter 20 min var det inte lite kul längre. Robert vinglade bort till fören och vi andra försökte hålla oss på stolarna. Efter 40 min började en lättare panik smyga sig på. Det hela blev inte bättre när jag skulle gå in på toaletten och snyta mig då alla bås var "upptagna" av spyende passagerare. När det är ca 20 min kvar är det definitivt inte alls kul. Jag får svälja varannan minut och Teneriffa kommer inte närmare! Med bara ett par minuter kvar kan inte Robert hålla tillbaka längre. Som tur var hade båten en praktisk heltäckningsmatta...              

Hell-boat alla atlantico. Det syns till och med på bilden hur "vågräta" vi är. 

 Väl landstigna och färdigspyade på Teneriffa började klättringen upp mot höglandet. Till en början var regnet och fukten påtaglig.



Men på ca 1700 meters höjd kunde man ana ljusare tider!


Och på ca 2000 meter möttes vi av en galet häftig syn!


2000 meters fallhöjd in real life är betydligt häftigare än på bild.


Väl över trädgränsen var det sedan ökenlandskap som gällde. En annan detalj som slår en är hur enormt fräscht och klart allt är på den höjden. 

  

Mt Teide 3800 meter hög vulkan med en rätt schysst fallhöjd på just 3800 meter.

Tyvärr var linbanan upp till toppen stängd pga blåsten, men bara att komma upp på platån gjorde resan värd besväret. Teneriffa är en riktigt häftig ö som jag gillar skarpt.

Då vi snirklat oss ner till ca 10 m.ö.h åt vi en god lunch på världens nyaste Hardrock Café Tenerife. Båtturen hem var betydligt bättre nu på eftermiddagen och ca 20.00 var vi tillbaka lagom till middag!



   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar