Sidor

måndag 29 april 2013

Hammarö 3-dagars 2013

Det har varit en kul helg som rent resultatmässigt började bra nådde sin topp någonstans på mitten för att sen avsluta med ett bottennapp. Formen påverkade liksom inte resultaten under masstarterna. Benen var helt okej hela helgen och speciellt på lördagsmorgonen då jag dammade till med ett för mig kanontempo. Är numera en tempo-get. Det känns framför allt som om förbättringarna är mentala, och utväxlingen räckte inte riktigt till stora delar av loppet = bra.

Då det bara var 30 sek startmellanrum gick jag ut rätt jävla hårt och försökte hålla monstren bakom mig så länge som möjligt i alla fall. I normala fall brukar jag ju bli ikappåkt av ett par personer. Förstod väl ganska snabbt att det skulle räcka en bit i resultaten då jag kunde ligga på tyngsta större delen av loppet, men man vet ju aldrig. Med 3-4 km kvar kommer Lucas Eriksson ikapp och förbi. Men det här loppet slutade inte riktigt som andra tempolopp, för jag hade inga problem alls att hålla Lucas tempo. Jag la mig därför 5 meter brevid och 10 meter bakom. När det bara återstod 1-2 km kändes det som om jag hade mer att ge, så den enda utvägen var då att trissa upp tempot. jag stöter mig med andra ord förbi Lucas som just kört ikapp mig. Och när jag kör om honom kontrar han :-). Win-win. hans tempo höjs och jag kan nu kräma ur det sista obehindrat då lucas ligger 20 meter före. På upploppet kommer vi ikapp 2 st till! Det blir någon konstig tempo-klungspurt på upploppet... Snitt 43,2 km/h på 17,2 km. hade blivit 17:e i elit. Detta räckte bara till 6:e i juniorklassen, men tiderna var ganska tighta så det är helt ok för mig. längtar nu efter tyngre växlar med högre farter! 

Jag presterade ett liknade resultat på prologen dagen innan, blev 7:a där. Inte mycket att säga om det förutom att jag tog ut mig TOTALT. Mycket nöjd med det. 

GP:t på lördag kväll var väl ingen höjdare enligt mig. Låg puls med massa stopp och start med en så kallad: Klippigång-spurt som resulterade i att jag som vanligt kom typ sist i klungan med stängd mun. 

Linjeloppet: Eftersom GP:t gav bonussekunder halkade jag ner en placering till 7:e inför avslutningen. Loppet börjar som vanligt med att Falköping kör P15-16 ryck i starten följt av rull i 20km/h. Jag har ingen aning om hur många såna ryck det var, men det kändes som typ 30 st. När vi kört halva distansen (50km) Var det bara topp 7 kvar i täten. Eftersom jag då överlevt min kris (som brukar vara när alla är pigga) satt jag med rätt lugnt. Körde några "ryck" själv också men mina galna tempoökningar var inte så svåra att gå med i då alla kom in på rulle direkt. Det är sen kaoset börjar. Helt plötsligt kommer Lucas och en Norsk iväg, ingen vill ta ansvar. Farten dör, och då menar jag verkligen det. Vi rullar i 15 km/h i typ 20 km! De får såklart en jäkla lucka och helt plötsligt vill ingen vinna. Inte ens Marius som ligger 1:a gör något utan låter sin ledartröja fara åt helvete åt sin hjälpryttare. Tillslut går Preben, Hampus och jag upp och rullar lite snabbare för att vi ska komma framåt, typ. När vi legat och slöat i 20 km kommer alla avhängda ikapp och vi bildar en klunga igen... Hampus får bryta med kramp och attackerna börjar igen. Av någon dum jävla anledning ligger jag väldigt långt bak vid ett tillfälle. Någon damelit tre cyklar fram släpper 10 meter och då jag ser det viker hon av åt mitt håll! Detta skedde vid en refug dessutom. Efter att jag flippat ut på mig själv lite och sick-sackat mig fram till täten lägger jag i tyngsta och kör jag allt jag har. Efter några minuter är jag bara 10 meter ifrån de 6 i täten. Jag slappnar då av lite för mycket, för då är det tydligen någon som stöter där framme. Luckan blir 20 meter. Jag ber då om draghjälp men de fyra som är kvar bakom har inte jättemycket att dra med. Efter ytterligare 5 min är jag helt själv mellan klungorna. Där framme är lagtempot i full gång och inte fan stannar det av heller. Första varvet håller jag helt okej fart men in på sista faller allt och jag väggar  själv någonstans ute på det blåsiga varvet. Blir 8:a. Gissar att det blev min totalplacering också. 

Konstigt nog är jag rätt nöjd när jag går i mål. Vet inte exakt varför men att få köra sig helt trött utan att krampen slår till på tävlingarna är himmelen. Formen var bra och vädret var fint. Resultat är inte allt. :)

För er som är i behov av antikramp-tips, ska jag nu förklara hur mina rutiner inför detta lopp såg ut. För de var jäkligt omfattande: 

# Stretching 1 min på varje benmuskel varje kväll. (mindre viktigt)
# 240 g magnesium (två tuggtabletter) precis innan start. (viktigt)
# Sportdryck i ALLA flaskor, ink uppvärmningsflaskan. (viktigt)
# En Resorb-tablett i ena tävlingsflaskan.
# 1,25 L (förh. stor mängd) sportdryck/resorb vatten under tävling. Börja dricka tidigt och allt ska vara slut inför sista 20 km.
# Inte dricka FÖR mycket dagarna/kvällen innan, lagom är bäst.

Blev rätt långt detta.. Men vänta bara tills bilderna kommer. 

                     

           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar