Sidor

söndag 2 oktober 2016

Säsongsavslutning i Stekene

Ciao

Torsdagens tävling i västflandern rättfärdigade inte ett blogginlägg tyvärr. Jag punkterade bort mig redan efter 16 km.

Det blev så att jag avslutade säsongen 2016 i med gårdagens tävling i Stekene norra flandern. Dagens prognos säger skyfall och jag känner väl att 65 starter räcker för i år. Jag är hyfsat nöjd med min säsongsavslutning om man bortser från resultatet då.

Vi var 140 pers på startlinjen igår. Rätt många, ganska hetsigt. Antar att folk känner att slutet är nära och några dagar på sjukhus kanske inte spelar så stor roll längre. Vad vet jag...

Jag var aktiv loppet igenom även om det aldrig blev den här roliga attackcyklingen. 10 pers kom iväg efter typ 3-4 mil. Jag såg dem gå men kunde inget göra just då. Sedan bryggade vinnarn Jori Stallaert upp till gruppen och där hade varken jag eller de andra 130 något att sätta emot heller. Det var flera starkingar kvar i klungan. Vi höll bra fart. Över 45 i snitt.



Efter en stund hade luckan framåt stabiliserats och en jakt inleddes. Den jaken försökte jag delta i efter förmåga även om det var rätt hårt att gå runt på bara 7-10 mann med 120 på rulle i ett långt led. Fick skäll några gånger av olika anledningar också. Det är ett bra tecken. Det betyder i cykelsportens värld att du påverkar loppet. Är rätt seg just nu, framför allt i utgången av svängarna. Det var några gånger som det krävdes lite gnetande för att köra in hjulet framför och det retade upp andra mer spurtstarka förmågor. Jag tror att de blev extra provocerade av att jag sedan körde om dem i kantvinden på utsidorna. Som seg cyklist är det viktigt att sitta högt i klungan för att slippa onödiga igångdrag så man får liksom ignorera sånt där och ta sin plats ändå. Fuck spurtare!

Sånt här är ingen hit för mig just nu även om jag på bilden ser ut att sköta mig fint 
  
Trivs bättre här
Ser väldigt opigg ut här


Steven "tvåsiffrigt antal segrar" Cathoven missade också utbrytningen igår men såg väl till att sätta färg på loppet ändå...
Vi fick ner luckan framåt till runt 25 sek tack vare vansinnesjaken anförd av Steven. Vi såg dem på rakorna och det verkade lovande. Det var hög nivå på startfältet och gott om bra ben kvar i klungan. Precis när det såg ut som om vi skulle köra in dem börjar de streta emot där framme. Avståndet växer till 30 sek igen och lite där går luften ur oss. Cathoven skriker lite på oss övriga men ger snart upp hoppet själv. Det hela avslutas med en galen klungspurt. Jag tycker det är lite kul med galna spurter, jag kan inte vinna dem eller komma topp 10 för den delen men ibland kan man gå in strax där bakom bara man är tillräckligt galen. Jag har väl inte 100% motivation till detta på årets sista tävling och det blir nån sorts halvvariant där jag går in nånstans runt 50:e. Inte min absolut bästa dag benmässigt, men definitivt en annan liga mot för en månad sen. Nästan 270 watt igår under de 2h30min och NP var runt 300. Långt ifrån ett idealt lopp taktiskt. Jag slösade ganska mycket med krafterna loppet igenom faktiskt. Det är bara så kul att kunna vara med och påverka loppen igen och inte behöva lida i kantvinden. De fyra sista starterna jag gjorde i år har varit med fina ben och jag kan bara tacka för det. Till nästa säsong ska jag genom noggrannare träning underhålla benen så att jag kan hålla en jämnare nivå benmässigt. Mina ben kräver att jag håller mig strax under tröskeln då och då på träningarna verkar det som. Det blir ett spännande 2017. Mer om det strax. Stay tuned.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar