Sidor

måndag 5 maj 2014

Östfold 3-dagars

Då jag bara körde lördag och söndag skulle man kunna kalla tävlingen för Östfold två endagars istället. Lite bättre förberedelser den här helgen med rätt skor och andra viktiga material på rätt plats!

Öppnade helgen med ett GP mitt i centrala Fredrikstad. Banan bestod av en riktigt lättåkt kilometer och mycket få höjdmeter. 45 i snitt och 90 % av tävlingen kändes förhållandevis lätt. Min placering i klungan var dock inget vidare då jag redan efter ett par varv var sist. Vet inte riktigt hur det går till men det kändes rätt kontrollerat för mig därbak trots lite gummisnoddseffekt. Halvvägs in i tävlingen var det dags för första kraschen (som var föga oväntad med tanke på startfältets kompetens i att hantera en cykel). Det sprack en del och det krävdes ett varv med syra innan jag var tillbaka i svansen på det som återstod av täten. Med ca 10 min kvar av loppet var det dags igen. Den här gången fler inblandade och täten sprack av lite mer den här gången. Mot alla odds var jag påväg ikapp täten igen med hjälp av TVK laget. Tyvärr blev jag regelrätt dödstrött när klockan ringde för sista varvet. Precis när jag tror mig hålla undan resten av fältet och ska säkra topp 40 kommer en 11 manna grupp ikapp på upploppet och jag blir istället 51:a. Resultatet blev inget vidare men jag kände mig riktigt stark idag vilket var kul.

Söndagens linjelopp var nedkortat med flera mil av okänd anledning. 126 km istället för 160 km. Dessutom var banan betydligt plattare än vad den annars hade varit vilket inte direkt är tipp topp för mig. Vi körde hur som helst ett långvarv på ca 11 mil med målgång uppför en backe på ca 2-3 min. Loppet var 15 km kortare än väntat vilket var överraskande. Varvet var ganska kuperat med en del 1 minuters backar. Klungan var lite större än gårdagen med ca 100 startande. Ungefär lika taffligt i klungan och självklart skulle det vurpas mitt i loppet. Jag tog placering rätt långt bak och avvaktade större delen av tävlingen. Dels för att jag ville vänta till finalen med att köra på och dels för att undvika vurpor. Benen var rätt jävla dåliga till en början men blev sedan riktigt fina de sista milen. Kilometern innan backen gick konstant utför med mötande trafik. Ganska rejält livsfarligt när 100 cyklister vill ligga topp 20 inför en smal avslutande backe...

backen kom ganska överraskande 15 km tidigare än beräknat och med endast följebilarna bakom mig förstod jag att situationen kunde bli lite småknivig. In på den branta smala vägen blev det smockat. Hittade efter lite trixande en väg fram och körde så in åt helvete. Som tur var höll de flesta åt höger vilket jag är tacksam för. Gasade hela vägen in och det räckte till 51:a plats. Är ganska irriterad över ett så dåligt resultat med tanke på hur benen kändes men det är inte mycket att göra åt såhär i efterhand. Vinnaren var 28 sek före i mål.

Ska försöka ta med mig formen till Uppsala nästa helg och placera mig lite högre i det förhoppningsvis lite mer rutinerade startfältet.

På lördag väntar Scandinvian race och söndag Scandis Grand Prix. Lördagen har UCI-status och vi ska köra ett 190 km kermesse liknande race. Full gas!

Bilder kan dyka upp senare. Ciao.                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar