Sidor

måndag 28 november 2016

Teamträff i Falun med omnium

Ciao

Lyckad helg med teamet. I allafall om man gillar action och det gör ju jag. Rullade på velodromen för första gången på ett år och det här var mitt tredje pass på typ tre år. Det var rätt kul faktiskt. Mycket tack vare att jag nu körde typ tre växlar tyngre än jag nånsin gjort på velodrom, 47-13. Det passar sega jävlar som mig. Såg en juniorstackare tävla med 50-16 och led med honom. På lördagen kom vi upp med teamet och brände av ett par, tre timmar på kvällen. Kände mig rätt stel och nojjig trots fixievanan och att jag körde på min egen cykel. Fick velodromhammarn också, efter två timmar. Helt galet egentligen men det är nåt speciellt med banan jag måste vänja mig vid helt klart om jag vill kunna prestera efter potential. Oklart om det har att göra med att jag spänner mig eller att musklerna inte är vana vid trampdynamiken.

Foto: Niklas Brus deltävling fyra av fyra, poänglopp. Follow Wihk and the points will come... 

Dag två på banan kändes betydligt bedre. Det var rätt välkommet eftersom vi skulle tävla i Omnium den dan. Scratch, speed, eliminering och poänglopp. Kopplade på tävlingsskallen och attackerade från skottet. Försökte ha det som ledord i alla grenar - attack. Belgien style. Var solo en liten stund men blev inkörd och sen följde lite mer attacker. Slutade femma där. Gren två var ny för mig. "Speed" heter det tydligen. Det sög hårt. 12 varv med poäng till de två första varje varv. Alldeles för intensivt för mig och det kändes lite låst eftersom det inte var så mycket att köra för om man inte var just etta eller tvåa hela tiden. För att sitta etta eller tvåa på en sån kort distans behövde man tydligen kunna köra fort. Släppte av något mot slutet och sparade mig en gnutta. Det tredje momentet var eliminering. Det gick riktigt bra. Tog position i täten, höll täten, släppte fram Petter Mattsson ett par varv i slutet och fick "vila" en aning innan det endast återstod fem-sex pers då jag återtog spets. Med tre varv kvar körde jag järnet och då var det bara Wihken kvar på hjul. Det blev en tight spurt...

Niklas Brus bild igen: eliminering, famlar efter hoodsen??
 Dagens sista race blev också dagens hårdaste. Hybrisen efter andraplatsen var total. Drog ett halvvarv för mycket poängloppet igenom och på 50 varv hann jag inte bryta det dåliga mönstret. Spurt med poäng till typ topp fem var tionde varv. Det sved som fan i benen. Var för det mesta i täten men fick inte till spurterna riktigt. Märkligt.



In på sista varven kom vi äntligen loss lite grann men då var det ju bara en spurt likt de fyra andra. Slutade femma där med. Väggade lite i sista deltävlingen också. Kladdkakan till frukost räckte bara nästan hela eftermiddan.

Kul var det i alla fall. Att hänga med laget och att tävla velodrom. Tävla på velodromen är ganska rejält mycket roligare än att träna kom jag på så ha det i åtanke om ni ska åka dit är mitt tips!


2 kommentarer:

  1. Tjena! Hur går man till väga om man vill köra några kermesse race i början av våren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Först hittar du ett boende för dig och cykeln, åker du bil ner kan du också köra till tävlingarna annars funkar tåg oftast bra om du bor nära en bra förbindelse. Tävlingarna kostar 5 euro och betalas vid start/målområdet senast 15 min innan start. "Wielerbond vlaanderen" hemsidan hittar du tävlingskalender och adresser till racen.

      Radera