Sidor

onsdag 13 maj 2015

Bryter lite ny mark i labbet

VO2max-test idag på Monacos centre medico sportif. Senaste gången jag plågade mig med masken var i mitten på december för fem månader sen. Hade en ganska seg känsla i benen efter helgens tävlingar och jag vet att min effekt hållit sig ganska stabil sedan i vintras då jag historiskt sett varit i konstant medelform likt en gubbe rent fysiskt. Form för mig handlar mer om huvudet än om benen.

I vintras slog vi fast att jag precis som väntat har en bedrövlig nyttjandegrad och bra syreupptag. Med en tröskel på 320 watt och VO2max på 5,057 L (79,4 ml/kg/min).

Idag stod det klart att jag lite oväntat höjt VO2max ytterligare och har i princip samma effekt som tidigare. VO2max är nu uppe på 81,8 ml/kg/min. Med andra ord har jag lyckats med det omöjliga. Officiellt sett har jag nu alltså försämrat min nyttjandegrad likt en juniorjävel. Var ska detta sluta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar