Sidor

tisdag 3 december 2013

Update med lite annat smått och gott

Nu är vi inne i december och det känns skönt att säsongen kommer närmare (som om den inte alltid skulle göra det). Min träning funkar perfekt och jag känner att jag är i fas med det mesta på träningsfronten. Det blir i princip bara cykel nu för tiden. Anledningen till detta är att jag helt enkelt tror att det ska göra mig mycket snabbare i sommar. Det här med motivationssvackor i träning har jag aldrig riktigt förstått mig på som tur är. Det är inte min grej. Jag föredrar att alltid träna perfekt och så mycket som jag bestämt mig för. Det är mycket roligare och du blir snabb av det också. Bara fördelar? Jag är mycket intresserad av hur en idrottare med låg träningsmotivation tänker. Jag var själv "en gång i tiden" lite smått vilsen i min satsning mot att bli cykelproffs. Jag hade fortfarande massor av träningsmotivation men det kunde ibland kännas nervöst att "offra" så många timmar på en idrott där dina chanser till att lyckas tjäna massor av pengar professionellt är ganska små. Jag kände mig ibland lite rädd för att jag kastade bort mitt liv helt enkelt. Inte för att jag slutade träna (tvärtom) men den känslan fanns där ibland hos mig när jag började tävla 2011.



Jag tror jag ser träningen på annat sätt idag. För det första tränar jag inte för att vinna cykeltävlingar. Det kan låta jävligt präktigt men jag tränar för att må bra. Fysisk aktivitet är ingen hobby enligt mig. Är du inte fysiskt aktiv är du död. En bok som fick mig att tänka om var löparboken "Born to run". När jag läste ut boken (för första gången..) rann rädslan för att misslyckas av mig. Min rädsla för att kasta bort mitt liv i onödan försvann i princip helt. Jag började förstå vad träningen egentligen gick ut på. Svaret är att träningen ÄR livet. Det är det som vi kallar träning som är själva livet, alltså kastar de som inte tränar bort en stor del av det liv som vi är skapta för att leva. Ordet "träning" är bara en definition. Ordet träning väcker obehag hos många men faktum är att kroppen "tränar" dygnet runt för att hålla oss vid liv. Det är inte många som tänker på att hjärtat kör ett livslångt distanspass från dag ett. 1-5 watt konstant enligt Fredrik Ericsson. med andra ord finns det ingen som inte "tränar" alls. Den som inte "tränar" ligger i en kista. Man kan däremot välja om man vill leva mer eller mindre. För mig är svaret ganska givet.                                          

   

         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar