Sidor

måndag 10 september 2012

Sista chanserna

LÖRDAG: Sista chansen, 20 varv på klassisk GP bana med ett par igångdrag per varv. Dessa skulle visa sig vara som klippta för mig, om mina styrkor varit omvända.

Vi startade med Seniorer och tempot var högt loppet igenom. Försökte vara aktiv längst fram, men han nästans aldrig köra upp mig pga mitt klena igångdrag i kurvan innan backen. I denna kurva tappade jag i stort sett alltid 10 meter. Ibland kunde jag avancera till topp och vissa varv fick jag köra som en galning bara för att avancera en plats. Efter denna ständiga forcering kommer nästa förbannade igångdrag, där jag återigen tappar position. Sedan kommer en lååång nedförsbacke där alla kan ligga och "chilla" och vila upp sig till upploppskurvan. Detta senario är inte uppskattat av mig. Mitt i loppet sticker 2 pers iväg i backen. Jag ligger 5:a i klungan och inser lite för sent att jag ska ansluta. Det var bara det att jag inte kan köra snabbare än de två i täten gör. Jag ligger då 10 meter bakom utbrytarna i ett varv innan jag får ge mig. Lucas Eriksson kommer då ikapp mig och vi börjar "samarbeta" som tydligen innebär att jag ska dra hela backen och att han sedan ska köra ifrån mig på toppen. Klungan kör in oss strax efter och det blir inget mer med det. Men i slutet bildas en ny grupp där 3-4 juniorer också ligger! De håller undan och jag glider in 7:a eller liknande. 

Söndag: SWE-cup Anundsloppet 55 km 15 x 3,6 km typ... 

Banan idag såg ut som följande:

# Platt 
# Platt
# Platt spurt
# Öppna fält 

Ville loss idag! Vädret var fint men det var så förbannat otroligt kallt, fåglarna har antagligen flugit iväg ifrån Västerås. Starten var 10.15, men trots det blev det benvärmare för mig. Jag orkade inte värma upp så länge men jag kände att benen var bra idag så det behövdes inget mer. Vi körde till en början skapligt fort och det attackerades en hel del. Efter några varv går bengtsson och Axelsson loss på vänsterkanten. Ingen tar upp jakt direkt och de får några sekunder. Ytterligare några varv senare attackerar fåglum, några cyklister framför mig. Detta är efter "målbacken". Blomqvist går med direkt men resten, framför allt jag sitter som fastfrusen i klungan. Ett ögonblick senare är det för sent och de två har då fått 20 meter och ansluter till duon. Jag väntar på Harring och Harring väntar på nån annan osv. Ingenting händer och nu blir jag riktigt grinig i klungan. Farten går efter detta ner i någon sorts medelfart och det är inte kul nånstans. Efter några varv orkar jag inte vara kvar så jag åker iväg själv. Efter 4 km blir jag inhämtad, och det säger en del om vilken skitfart det var i klungan. När en ensam bergsget kan hålla undan i en halvmil. Några varv senare är jag, Harring och lucas eriksson loss lite grann men klungan kommer in på hjul efter ett halvvarv. Med ca 6 varv kvar fick jag lust att köra tempo igen, så det blev en solotur till. Denna varade 2 varv. Efter detta sitter jag och väntar på spurten!! 

Som blev ungefär som gårdagen och jag blir slagen av 4 st i spurten. Det var säkert 5 st med i spurten.

Det var trots detta en rolig helg med fin form på swe-cup loppet. Det blir en lång vinter...... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar